Tahtejõudu lahkamas – Miks populaarsed ideed sihikindluse ja tegutsemisiha kohta on valed?


Kõik, mida sa tahtejõu kohta ei teadnud: Miks populaarsed ideed sihikindluse ja tegutsemisiha kohta on valed.

Paljud inimesed kujutavad tahtejõudu kui ressurssi, mis üks hetk otsa saab… ja siis oled sa täbaras seisus. Kuid tõde on hoopis teistsugune ning probleemile on olemas palju lootustandvam lähenemine. On olemas põhjus, miks 6 suure tuhinaga tehtud lubadust kümnest ebaõnnestuvad kolme kuu jooksul.

Tegelikult lausa mitu põhjust:

  • Paljud inimesed üritavad muuta liiga palju korraga.
  • Teised ei loo alguses kindlat tegevusplaani.
  • Kolmandad ei teadvusta endale, et tegeleda tuleb ka igapäevaste seaduspärasustega, mis vanu harjumusi kinnistavad.

Aga eksisteerib veel üks tegur, mis meie muutumisvõimet suurel määral mõjutab, kuid me ei mõista seda koheselt.

On aeg rääkida tahtejõust.

Elukvaliteedi parandamiseks – olgu tegemist siis suitsetamise maha jätmisega, kaalulangetamisega, katastroofilises seisus oleva mailbox´i organiseerimisega – on tarvis teha muutuseid. Selle saavutamiseks pöördume me tavaliselt esimese asjana oma tahtejõu poole.

Sisemine vestlus näeb välja umbes selline:

Tahtejõud, ärka nüüd üles, mul on sulle palju ülesandeid! Kõigepealt pead sa mu 5:30 voodist välja ajama. Seejärel pead sa mu uksest välja hommikujooksule saatma. Ja jäta meelde, et sa ei tohi lasta mul täna üldse suhkrut süüa. Ja kui sa juba siin oled, siis aita mul suu kinni hoida järgmine kord, kui mu ülemus midagi eriti rumalat ütleb.

Kas tuleb tuttav ette?

Me ootame tahtejõult väga palju. Kuid mis see siis täpselt on? Miks see meid pidevalt alt veab? Ja mis kõige tähtsam, kuidas me selle paremini tööle saame?

Mis on tahtejõud?

Sulle võivad tuttavad tunduda järgmised sõnad:

  • Sihikindlus
  • Tegevusiha
  • Vaoshoidmine
  • Otsusekindlus
  • Enesedistsipliin
  • Enesekontroll
  • Sitkus
  • Ma-saan-hakkama suhtumine
  Tulemustele orienteeritud venitamine nõuab tahtejõudu!

Nende ühine joon on see, et nad kõik panevad su peopesad higistama ja teevad suu kuivaks, kui sa sunnid end tegema midagi, mida sa üldse teha ei taha.

Tahtejõu definitsioonid hõlmavad endas mitut ebamugavat ideed:

  • Võime rahulolu edasi lükata, lühiajaliste kiusatuste vastu võitlemine selleks, et saavutad pikaajalisi eesmärke.
  • Võime alla suruda soovimatu mõte, tunne või impulss.
  • Oskus rakendada „rahulik“ tunnetuslik süsteem „keevalise“ emotsionaalse süsteemi asemel.
  • Enda teadlik ning pingutust nõudev kontrollimine.
  • Piiratud ressurss, mis üks hetk otsa võib saada.
Mitmekesi on alati lihtsam  

Seega võib järeldada, et Tahtejõud: Võimatu

Viimane definitsioon on eriti huvitav, sest see ei pruugi tegelikult üldse tõsi olla.

Me uskusime varasemalt, et tahtejõud on piiratud ressurss, miski, mida me kasutame seni, kuni see on otsas.

See on see uskumus, millele me toetume, kui pärast nädalat kana ja brokkoli söömist leiame end reede õhtuks hunniku nachode ja margaritade keskelt.

Mu (ammendunud) tahtejõud sundis mind selleks!

Õnneks on uued avastused tahtejõu uurimisel tõestanud, et see seisukoht vajab korrigeerimist.

Enne, kui me uude uurimistöösse sukeldume, teen väikse kiirkursuse sellest, mis me enda arvates teadsime…kuni hiljutise ajani.

Ettevaatust – uued ja huvitavad treeningud võivad olla motiveeriva toimega!

Kas tahtejõud on tõesti piiratud ressurss?

Kentucky Ülikooli psühholoogia professor Suzanne Segerstrom alustas 2000ndate alguses tahtejõu bioloogilise aluse uurimist. Vaadeldes füsioloogilisi seoseid avastas Segerstrom, et südame rütm tõuseb, kui inimesed endale tahtejõu appi kutsuvad.

Journal of Experimental Social Psychology uuring näitas, et otseselt tahtejõu kasutamine  väsitab inimesi. Teises uuringus oli näha vastupidavuse vähenemist.

Florida Ülikooli professor Matthew Gailliot pakkus välja teooria, et mõistus ja keha kasutavad enda toitmiseks samu ressursse, vihjates, et tahtejõud kasutab samuti glükoosi. See on küll vaieldav, kuid Galliot´i uurimistöö väitis vähemalt, et inimesed, kellel on suured glükoosi ressursid, suudavad ennast paremini kontrollida.

Järgnevad uuringud on näidanud, et kui inimestel on liiga palju valikuid, näiteks kohvikus, vähendab see võimet ennast kontrollida. Tahtejõu säilitamiseks on soovitatav osta õiged toiduained koju valmis, niimoodi saad oma valikuid piirata.

Nendest ja veel paljudest teistest uurimustest jääb mulje, et tahtejõud on piiratud ressurss ja me peaksime prioriteediks seadma tegevused, mis nõuavad tahtejõudu, sest see saab suure tõenäosusega hiljem otsa. Sel teemal on kirjutatud lugematu arv raamatuid ja strateegiaid.

Esimene suur raamatute laine on veidi fatalistlik ning räägib sellest, kuidas tahtejõud on bioloogiliselt piiratud olemus ning see ei ole meie süü, kui see otsa saab. Sellest ei ole just väga palju kasu, kui sa üritad suuri elumuutuseid läbi viia.

Teine laine oli veidi parem: seal võrreldi tahtejõudu muskliga, mida saab treenida. Autorid jagasid palju soovitusi, kuidas seda teha.

Kõige sellega on ainult üks probleem: Teooria, et tahtejõud  on piiratud ressurss, on ainult pooleldi õige. See tähendab, et see on samal ajal ka pooleldi vale.

Muuda oma arvamust tahtejõu kohta ja sa saad muuta kõike.

Hiljutistes uuringutest on üks ühine punkt, mis tõeliselt silma paistab : Tahtejõudu on üllatavalt lihtne võimendada. Lausa nii lihtne, et kõigest tutvustades inimestele teooriat, et tahtejõud töötab kumulatiivselt ning ei ole ammenduv ressurss, on võimalik märgata paremaid tulemusi.

Stanfordis uuriti inimeste reaktsiooni lausele „ Kui sa töötad pingelise mentaalse ülesande kallal, siis see võib sinusse energiat süstida ka järgmisteks väljakutsuvateks tegevusteks“

Inimestele saadeti sõnum, et tahtejõud saab ise kasvada ning ei saa üks hetk otsa, ja see oli piisav, et inimesi motiveerida: nad said käesolevate ülesannetega palju edukamalt hakkama.

Vapustav, kas pole?

Ma ei ütle, et see töötab iga kord nii hästi, kuid see paljastab, kui palju võimu on motivatsiooni leidmiseks meie enda tajul.

Kuhu tahtejõud meid siit viia võib?

Jah, see on täiesti tõsi, et tahtejõud on piiratud ressurss. See saab kindlasti otsa, kui sa seda liiga palju kasutad.

Kuid ainult siis, kui sa usud, et nii tahtejõud töötabki.

Mis juhtub, kui sa usuksid vastupidist versiooni: Tahtejõu rakendamine ühe tegevuse puhul innustab sind veel rohkemaks? Uskumatud asjad hakkavad juhtuma.

Kui Stanfordi uurijad küsisid 153 õpilaselt nende suhtumist motivatsiooni ja tahtejõudu, siis need, kes uskusid tahtejõu olevat piiratud ressurss, tundsid, et nad on peale raske ülesande täitmist „tühjaks imetud.“  Õpilased, kes uskusid, et tahtejõud on kuhjuv jõud, said peale raske ülesande täitmist hästi hakkama ka järgnevate ülesannetega.

Ilusad inimesed motiveerivad treenima!

See on täpselt nagu ütlemine: miski ei õnnestu nii hästi kui õnnestumine ise.

Kui sellele mõelda, siis on kõik võimalik. Ühel elualal õnnestumine võib tuua edu ka teistesse, näiliselt mitte seotud olukordadesse.

Näiteks võib eksami hea tulemus viia parema akadeemilise tasemeni, mis võib omakorda panna inimese vähem laisklema ja selle tagajärjel paremini toituma või oma eelarvet paremini planeerima.

Hästi tehtud, aju, hästi tehtud.

tahtejõud

Kuid mida see sinu jaoks tähendab?

Täpselt nagu igas teises olukorras määrab meie sisemine vestlus ning uskumused selle, kuidas me keerulisi olukordi lahendame.

See, kuidas sa mõtled tahtejõust, muutub selleks, kuidas sa käitud ja see võib tähendada paremaid tulemusi.

Kui sinu jaoks on raske leida motivatsiooni, et jõusaali minna või sa oled väsinud ennast külmkapi ukse küljest lahti maadlemast, ürita lihtsalt olukorda teises valguses näha. Ütle iseendale, et iga kord, kui sa millegi raske kallal töötad, treenib see sind järgmise katsumuse jaoks niivõrd palju, et sul ei tule sellega mingeid raskusi.

Juba see mõtteviis võib sulle sisemist jõudu süstida. Ja kui sa oled treener, pane hoolega tähele, see on võimas värk!

Sa saad aidata oma klientidel motivatsioonile teisest küljest läheneda ja see aitab neil ennast energilise ja võimekana tunda, selle asemel, et alluda väsimusele ja tüdimusele, mis suurtele elumuutustele järgneda võivad. Sinu abiga saavad nad järjekindlalt tööd teha ja seega paremaid tulemusi näha.

Mida järgmiseks teha?

  • Mõtle kuidas sina tahtejõudu mõistad. Kuidas sa seda defineerid? Kuidas see sinu arvates töötab? Mõtle sellele, kuidas sinu definitsioon tahtejõust mõjutab su tegutsemisviisi.
  • Anna endale (või oma kliendile) tõuge, julgusta teda tahtejõule ja motivatsioonile teisest küljest lähenema. Kasuta eelmainitud lauset („Kui sa töötad pingelise mentaalse ülesande kallal, siis see võib sinusse energiat süstida ka järgmisteks väljakutsuvateks tegevusteks“)
  • Mõtle sellele, kuidas teine vaatenurk tahtejõule võib aidata sind või sinu kliente selliste väljakutsete puhul nagu: a)  järjekindel toitumise jälgmine b) treeningrutiini säilitamine c) toitude  planeeritud valmistamine
  • Järgmine kord kui sa tunned, et tahtejõud hakkab otsa saama, küsi endalt: Kuidas ma saaksin tahtejõudu teises valguses näha ? Mida ma juba saavutanud olen? Kuidas ma saan nendest saavutustest energiat?

Jäta meelde, et tahtejõud on kõigest järjekordne tööriist, mida saad kasutada enda (või kliendi) võimekuse tõstmiseks ning millega positiivsete muutuste suunas liikuda.

Allikas: http://www.precisionnutrition.com/understanding-willpower?utm_source=UnderstandingWillpower&utm_medium=Email&utm_campaign=UnderstandingWillpowerEmail